Filter zoekresultaat

Blog

ECO VRIENDELIJK OF EGO VRIENDELIJK?

Eco vriendelijk of Ego vriendelijk
Dat is een vraag die je jezelf moet stellen als je een bedrijf hoort beweren dat hun schoonmaakmiddelen milieuvriendelijk of biologisch afbreekbaar zijn. Dit artikel is tot stand gekomen nadat we werden gebeld door een consument met de volgende vraag: “zijn uw schoonmaakmiddelen wel biologisch afbreekbaar en milieuvriendelijk?”. Duurzaamheid en milieuvriendelijk is steeds belangrijker voor consumenten. Bedrijven weten dit en haken dan ook in met menig feel good uiting om de consument over te halen bij hen te kopen.

Greenwashing

Eco vriendelijk of Ego vriendelijk

We lazen in een marktonderzoek dat ruim 50% van de consumenten bewust winkelt bij een bedrijf wat zich inzet voor mens, milieu of maatschappij. En binnen Gen Z is dit zelfs 63%. Bedrijven haken daarop in met allerlei claims over duurzaam zijn. Vaak blijkt dat uit de groene etiketten en advertenties. Een grote benzine maatschappij bijvoorbeeld pocht over CO2 neutraal autorijden.

In menig reclame uiting waarin “milieubewustzijn” wordt omarmt, worden de feiten selectief benaderd. Deze selectieve benadering heeft binnen de schoonmaak branch de naam greenwashing. Met andere woorden: het groen wassen van zaken die eigenlijk het daglicht niet kunnen verdragen.

Het woord Greenwashing is in 1986 in het leven geroepen door de Amerikaan Jay Westerveld. Hij heeft dit woord in het leven geroepen om de meest bedrieglijke verkooppraatjes aan de kaak te stellen. Een voorbeeld van Greenwashing is bijvoorbeeld het ene biologische ingredient wel noemen en de schadelijke anderen niet.

 

Hoe is Schoonmaakgoeroe? Eco vriendelijk of Ego vriendelijk?

Laten we terugkomen op de vraag van de consument of de schoonmaakmiddelen van Schoonmaakgoeroe biologisch afbreekbaar zijn en milieuvriendelijk.

Bij Schoonmaakgoeroe proberen we schoonmaken zo milieuvriendelijk te doen als mogelijk. Maar, 100% milieuvriendelijke schoonmaakmiddelen bestaan niet. Bij niemand. Wat wel bestaat zijn middelen die minder milieu belastend zijn en dat is toch heel wat anders. Daarom spreken we bij Schoonmaakgoeroe over Eco-bewust.

“Ja maar” hoor ik mensen dan wel eens zeggen als er eco bewust bij staat of Eco op staat waarom moet ik dan wel handschoenen dragen als ik de ontkalker gebruik. Doordat bedrijven gooien met termen als milieuvriendelijk en daarbij hele liefelijke afbeeldingen gebruiken hebben veel consumenten het idee als het eco is dat het dan goed voor je is.

Daarom dit voorbeeld: Koop in de natuurwinkel een biologisch gekweekte citroen, knijp hem uit en hou je vinger een kwartier in het sap. Je nagel zal het je niet in dank afnemen (don’t try this at home, het is een voorbeeld)

Of neem de blauwe monnikskap, een werkelijk prachtig plantje. Voor hommels is dit een drachtplant en dus heel belangrijk binnen hun milieu. Maar komt jouw huid in aanraking met het sap van deze plant dan zal je huid heftig geïrriteerd raken en branderige plekken krijgen. Een paar gram van deze plant is dodelijk voor mensen.  De plant is zo giftig dat zelfs de honing die hiervan geproduceerd wordt giftig is.

Iets wat eco bewust is, of milieuvriendelijk wordt is daarom niet per definitie zonder schade voor elk individu.

Ok maar is het wel biologisch afbreekbaar dan?

Laten we het simpel houden. Als een schoonmaakmiddel niet biologisch afbreekbaar is mag het niet verkocht worden. Zo simpel is het.

Waarom zet een fabrikant het dan op de verpakking? Het is een uitstekend verkoopargument. Producten waar op staat dat het biologisch afbreekbaar is worden eerder gekocht door consumenten.

Precies; het wordt er dus opgezet om jou een goed gevoel te geven. Je hebt het gevoel dat je goed bezig bent. En dat is een positieve associatie met een merk.

Je kunt het vergelijken met het blije varkentje op vrachtauto’s van veetransporten naar het slachthuis. Is het varken echt zo blij?

Eco-vriendelijk of ego-vriendelijk? Jij mag het zeggen.

Maar, hoe vult Schoonmaakgoeroe Eco vriendelijk dan in?

Bij Schoonmaakgoeroe proberen we de boodschap uit te dragen dat het heel veel uitmaakt welke producten je gebruikt en dat je je aan de aangegeven dosering houd zodat er niet onnodig veel schoonmaakmiddel in het milieu terecht komt.

Reinig met weinig noemen we dat. Onze producten zijn geconcentreerd, er is maar weinig nodig voor een goede werking. En veel huishoudelijke klussen in het interieur kan je met goede microvezeldoeken af. Dan heb je voor die producten geen schoonmaakmiddel nodig.

Daarnaast zetten we de natuur in om ons te helpen bij onze schoonmaak klussen.

Praat mee:

Item toegevoegd aan winkelwagen.
0 items -  0,00
Blijf op de hoogte / reserveer We sturen je een e-mail wanneer er een update is rondom de product status.